Wednesday, December 30, 2015

Wanita Solehah

Assalamualaikum

Hai gadis . Ini tulisan untuk kalian.

Awak tau tak gadis , awak ni mahal sangat . Dulu masa zaman jahiliah , martabat wanita ni jatuh nun di tapak kaki . Kalau ada keluarga yang mempunyai bayi perempuan , lekas-lekas nak dibunuh , ditanam hidup-hidup . Bila Rasulullah saw datang , Islam pun berkembang , bersusah payah Rasulullah tinggikan martabat seorang wanita . Allah sangat sayangkan wanita .

Jadi , Allah minta kita tutup kecantikan kita (aurat) dari dilihat orang yang tidak sepatutnya . Pernah dengarkan , "sebaik-baik wanita , adalah wanita solehah" . Tingginya martabat wanita terletak pada ilmu , akhlak dan imej yang kita bawa . Allah hadiahkan dalam diri kita wanita rasa malu . Malu itulah yang membenteng kita dari melakukan yang tidak baik . Sebab tu orang kata malu biar bertempat , nak tanya soalan kat lecturer malu tapi nak bergurau dengan ajnabi awak tak malu ?

Contoh : Kita pakai tudung labuh , berniqab , berstoking , berhandsock tapi bila depan ajnabi , gigih nak pertonton manja kita . Pakaian yang kita pakai melambangkan siapa kita . Biarlah , peribadi si pemakai dan pakaiannya selari dengan imej yang dibawa. Tak perlu niqab , contoh wanita yang menjaga auratnya tapi masih lagi bertepuk tampar dengan ajnabi . Jangan terkejut , kalau ada wanita yang tidak memakai tudung labuh , biasa-biasa sahaja , tapi bila dalam pergaulan dia menjaga lebih baik dari kamu yang bertudung labuh , yang menjaga amalnya dengan Allah jauh lebih baik dari kamu .

Wanita zaman Rasulullah dulu , bila berjalan ternampak ada lelaki sanggup pusing jalan jauh tak nak dipandang . Kita tengok sendiri puteri Rasulullah saw , Saidatina Fatimah , sedangkan dengan si lelaki buta pun beliau masih menjaga auratnya , masih tidak mahu dilihat . Pernah dengar cerita Ainul Mardhiyah ? Beliau adalah bidadari syurga yang kejelitaannya tiada tandingan . Cinta beliau cuma pada Allah . Dan yang layak untuk menumui beliau di syurga adalah para syuhada' . 

Pernah dengar cerita Rabiatul Adawiyah ? Nafsu beliau pada manusia hancur lebur kerana terlalu cintanya beliau pada Allah . Seluruh kehidupannya beliau devote cuma untuk beribadat pada Allah .Bertalu-talu lelaki yang kesemuanya bukan calang-calang ingin menjadikan beliau isteri , tapi tidak sedikit pun mengurangkan cinta beliau pada Allah . Biarlah kalau dihadiahkan segunung permata sekalipun .

Zinnirah ? Yang buta kerana menegakkan Allah lalu matanya dicucuk dengan besi panas . Beliau berkata , "Ya Allah semua ini adalah keranaMu. Kesengsaraan ini adalah untukMu untuk aku memiliki indahnya syurgaMu. Aku tahu syurga itu dipagari dengan duri dan neraka itu dibentangkan dengan keindahan". Walaupun sudah buta , beliau masih tetap beribadat pada Allah sehingga matanya bercahaya semula.

Terlalu ramai untuk dibariskan , wanita yang hatinya terpaut teguh pada Allah . Berbanding kita wanita hari ini yang lebih selesa memikirkan hal duniawi , tentang cinta sesama makhluk berbanding cinta Pencipta cinta itu sendiri . Wanita , kalian sedar tak suatu hari nanti akan ada mujahid kecil yang bakal lahir dari rahim itu . Siapa nanti yang akan mendidik mujahid itu kalau bukan kita . Kalau kita terlalu memikirkan untuk membina baitumuslim , yakin ke ilmu yang ada pada kalian hari ini sudah cukup untuk menjadi tulang belakang suami kalian kelak dalam usahanya menegakkan agama Allah .

Sayang , jangan rendahkan martabat kalian yang telah ditinggikan . Harga kalian terlalu mahal , jangan murahkan . Penuhkan diri dengan ilmu . Janganlah difikirkan sangat tentang duniawi . hakikat dunia ini adalah sementara , akhirat itu kekal selamanya . Bagaimana kalian ingin menghadiahkan kasih yang tulus pada suami kalian kelak sedangkan cinta pada Pencipta kalian sendiri kalian masih berkira-kira .

Kalau benar kalian cinta pada Allah , cinta pada kekasihNya , apa bukti cinta itu sendiri ? Bangkitlah wahai wanita , bumi ini akan lebih indah dengan bertebarnya wanita solehah . Buat sesuatu untuk menegakkan agama Allah di atas bumiNya , jangan kau risaukan hal yang lain . Kalau kau jaga Allah , Allah akan jaga kau , bahkan Dia akan sentiasa menjaga kau  . Allah itu terlalu dekat , yang jauh itu kita . Sudah-sudahlah lalai dengan dunia , tak takut ke dengan Jahannam ?

Tuesday, December 29, 2015

Bangkit

Assalamualaikum

Apa khabar semua ? Lama rasanya tak update blog . Em macam mana ye nak mula . Baiklah .

Aku manusia yang pernah jatuh dan hampir mati , bukan literally lagi dan kalau hari itu Allah izinkan perkara tu terjadi , aku adalah orang yang paling rugi . Tapi aku pilih untuk bangkit .

Masalah remaja hari ni paling besar adalah masalah hati . Penyakit hati . Aku pernah melalui penyakit ni , in fact , aku masih lagi merangkak mencari ubat . Penyakit hati adalah bila kau campurkan masalah berkaitan hati contohnya cinta sesama makhluk dan kau terlalu memikirkan perkara tu sampai kau lupa siapa yang paling utama , Allah .

Jatuh itu perkara biasa , bangkit itu luar biasa . Ada orang yang jatuh dia tak nak bangkit , jadi dia pilih jalan mudah minum racun , gantung diri , kelar leher sendiri . Bunuh diri ni dosa besar tau . Dan ada manusia bila dia jatuh , dia gigih nak bangun balik tak kisahlah apa cara sekali pun , walaupun dengan merangkak , Itulah simbol kekuatan seorang manusia .

Kita takkan lari dari ujian , sedangkan Rasulullah saw yang maksum pun bertimpa-timpa ujian yang Allah bagi , apa lagi kita ni yang Allahu jauh benar nak dibanding dengan kekasih Allah .

Kalau hari ni kau tengah go through fasa moving on . Aku tau sakit , aku tau pedih , aku tau payah . Tapi kau kena ingat satu perkara , manusia yang kau cintakan itu milik Allah , hati dia milik Allah , hidup dia milik Allah , jadi pada siapa kau perlu meminta dia atau Dia ? Ajar diri untuk redha , aku tau susah tu macam mana . Tapi cuba . Cari balik apa yang kau hilang . Kau tau , ujian ni direka untuk membuatkan kau dekat dengan Allah , bukan bertambah jauh .

Jangan pernah berputus asa dengan rahmat Allah . Kau tak tahu apa yang Allah rancangkan untuk kau . Perancangan Allah itu Maha Halus . Yakin , berdoa . Allah Maha Mendengar . Minta Allah pinjamkan kekuatan untuk kau go through fasa yang payah tu .

Aku yakin , ramai yang tengah go through fasa heartbreak bercinta . Rezeki , ajal dan jodoh Allah dah tentukan untuk setiap kita . Yang kita perlu buat cuma sabar dan persiapkan diri . Persiapkan diri macam mana ? Kejar cinta Allah . Jatuh hati dengan Allah dan Rasulullah saw dulu , yang lain akan menyusul . Allah dah janji dalam al-quran . Manusia ni dijadikan berpasang , apa yang kau takutkan . Allah takkan pernah menyalahi janji Dia .

Bangkit . Kalau semalam kau terlalu agungkan cinta seorang manusia , post-mortem balik diri kau . Pulangkan cinta tu pada Allah . Sungguh , Allah saja yang layak untuk cinta seagung itu .

Ujian mematangkan seorang hamba . Allah rindu tangisan hamba-hambaNya , jadi Dia uji , dengan cara itu kita akan merayu , mengadu , menangis pada Allah meminta . Kalau kau tak jumpa bahu untuk bersandar tak apa , asalkan kau ada dahi untuk bersujud . Allah takkan pernah pergi dari kau . Mintak sungguh-sungguh dekat Dia . InshaAllah .

Percayalah , kejatuhan kau tu mula untuk sebuah kebangkitan kau yang baru . Sedangkan panas pun ada teduhnya . Ingatlah setiap kesusahan disusuli dengan kesenangan . Refer Surah Asy-Syarh ayat 4 dan 5 .

Belajar terima kenyataan . Allah itu Maha Mengetahui . Jangan pernah doubt dengan apa yang Dia sudah tuliskan untuk kau . Kita ni manusia , dhaif , lemah sedang Dia Maha Besar , Agung . Belajar bersyukur dalam tiap-tiap dugaan . InshaAllah sikit-sikit kau akan mula nampak apa hikmah disebalik ujian yang Allah bagi dekat kau .

Dalam dunia ni tak ada apa yang kita punya , semua milik Allah , sedangkan udara yang kita sedut ni pun pinjaman dari Allah . Jadi bila Allah ambil sesuatu dari kita , kita kena belajar lepaskan walaupun payah , kerana kita ni cuma peminjam . Apa hak kita . Kalau betul kita nakkan sesuatu atau seseorang tu , mintaklah pada pemegang mutlak , Allah .

Bangkitlah , walaupun payah .